Apakah
itu Pengurusan Modal Manusia (PMM)
Boldizzoni (2008) dalam
kajian Kwon dan Dae-Bong (2009) menyatakan konsep modal insan adalah campuran
semantik manusia dan modal. Dalam perspektif ekonomi, modal merujuk kepada
faktor-faktor pengeluaran yang digunakan untuk menghasilkan barang-barang dan
perkhidmatan dimana mereka tidak digunakan secara ketara dalam proses
pengeluaran. Menurut Kwon dan Dae-Bong (2009) bersama-sama dengan pergertian
modal dalam perspektif ekonomi, manusia ditugaskan untuk menjaga semua aktiviti
ekonomi seperti pengeluaran, pengunaan dan urus niaga. Menurut Kwon et al
(2009) lagi penubuhan konsep-konsep ini ia boleh diiktiraf bahawa modal insan
bererti satu daripada unsur-unsur pengeluaran yang boleh menjana nilai tambah
apabila memasukkannya.
Menurut Fauzi dan Khairul
Naim (2012) modal manusia ditakrifkan sebagai ciri-ciri yang dimiliki oleh
pekerja yang menyebabkan mereka lebih produktif. Modal ini tidak boleh
dipindahkan daripada seorang kepada seorang yang lain tetapi seseorang perlu
melabur untuk mendapatkannya. Menurut Fauzi et al (2012) lagi, modal insan ini
dipupuk melalui pelaburan terhadap
pendidikan, latihan sebelum bekerja, latihan semasa bekerja, kesihatan,
penghijrahan, dan usaha mencari maklumat yang dapat meningkatkan taraf
hidup seseorang. Nilai kini terhadap pelaburan tersebut dapat menentukan taraf
modal insan yang ada pada seseorang.
Schultz (1961) dalam kajian
Kwon dan Dae-Bong (2009) memperakui bahawa modal insan sebagai “ ‘something
akin to property’ against the concept of labor force in the classical
perspective, and concecptualized ‘the productive capacity of human beings in
now vastly larger than all other form of wealth taken together’ “. Garavan et al.
(2001) dan Youndt et al (2004) menpunyai pemikiran yang sama dengan Schultz
(1961) dimana modal insan boleh berkait rapat dengan pengetahuan, kemahiran,
pendidikan dan kebolehan. Manakala Rastogi (2002) conceptualizes modal insan
sebagai pengetahuan, kecekapan, sikap dan tingkah laku yang tertanam dalam
seseorang individu.
Haslinda (2009) menyatakan
dengan ringkas modal insan sebagai orang dan mentakrifkan pengurusan modal
insan (PMM) sebagai proses memperoleh, membangun, mengerakkan dan pengekalan
pengetahuan kolektif, kemahiran dan kemampuan kakitangan sesebuah organisasi
dengan melaksanakan proses dan sistem yang sepadan dengan bakat perkerja kepada
matlamat perniagaan kesuluruhan organisasi.
Menurut Fauzi dan Khairul
Naim (2012) lagi, pembangunan modal insan pula adalah pembangunan yang
menumpukan kepada manusia. Matlamat utamanya ialah untuk meningkat dan
memajukan individu bagi mendapatkan pulangan pada masa akan datang. Menurutnya
lagi program-program pembangunan modal insan yang lengkap dan menepati matlamat
menjadikan manusia sebagai modal untuk mendapatkan pulangan adalah merangkumi pendidikan, dasar kependudukan dan
kesihatan. Empat strategi utama untuk melahirkan modal insan berminda kelas
pertama ialah meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan,
memperkukuhkan keupayaan R&D (Research and Development), sains dan inovasi,
memupuk masyarakat berbudaya dan memiliki kekuatan moral dan memperkasakan
golongan belia dan wanita.
Hideo Seki (1985), dalam
kajiannya menyatakan bahawa Grilliches dan Wheeler membuktikan bahawa pendidikan, pemakanan dan kesihatan
menpunyai perhubungan yang positif dengan tingkat keluaran negara dan
pertumbuhan ekonomi. Pertumbuhan penduduk yang pesat boleh meningkatkan
pengangguran. Oleh itu, tahap ekonomi yang kukuh juga memainkan aspek penting
dalam pelaburan kepada modal insan. Selain itu taraf kesihatan juga turut
penting dalam menentukan keupayaan seseorang untuk belajar dengan berkesan dan
bekerja dengan produktif. Malah pemakanan yang baik juga turut menpengaruhi
pertumbuhan mental dan tahap kecerdasan seseorang dalam meningkatkan
produktiviti tenaga kerja.
Grilliches dan Wheeler dan
Fauzi dan Khairul Naim (2012) dalam kajian, mereka menpunyai pendapat yang sama
bahawa pendidikan dan kesihatan
adalah faktor yang menpengaruhi modal insan. Grilliches dan Wheeler berpendapat
bahawa pemakanan menpengaruhi
pertumbuhan mental dan tahap kecerdasan seseorang malah dapat meningkatkan
produktiviti tenaga kerja. Pendapat ini disokong oleh Schultz (1971) dimana dasar perancangan keluarga akan
menpengaruhi penyediaan pemakanan yang sempurna terutamanya bagi keluarga
yang berpendapatan rendah dan sederhana dan menpunyai bilangan anak yang ramai.
Dengan itu, terbukti bahawa pemakanan akan menpengaruhi modal insan dan
produktiviti individu.
Schultz (1971) dalam
kajiannya pula menyatakan bahawa dasar perancangan keluarga perlu diperkenalkan
bagi mengatasi masalah penyediaan makanan yang tidak sempurna kepada keluarga kerana
penerusan pendidikan yang tertinggi oleh golongan miskin akan terbantut di
samping melahirkan manusia yang benar-benar yang cekap dan berkemahiran.
Menurut Schultz (1971) lagi, terdapat lima kategori yang boleh difokuskan untuk
melahirkan modal manusia. Antaranya adalah kemudahan kesihatan dan
perkhidmatan, on-the-job training,
penyediaan pendidikan formal di peringkat rendah, menengah, tinggi, program
pembelajaran untuk golongan dewasa dan migrasi dan penghijrahan seseorang atau
keluarga untuk mendapatkan peluang kerjaya yang lebih baik.
No comments:
Post a Comment