Thursday 7 May 2015

Chicken Game



Isu siapa yang akan menjaga anak-anak telah dimodelkan sebagai “permainan ayam” dengan asymmetrical preference (pilihan asimetri). Standard permainan ayam simetri boleh diterangkan dengan ganjaran matrik berikut: 



dimana, pasangan sel menunjukkan ganjaran baris pemain adalah yang pertama. Untuk setiap pemain, adalah lebih baik melakukan perkara yang bertentangan daripada pemain yang lain dimana ia tidak akan menghasilkan keputusan/hasil yang dominan (menguasai).
Ini akan diaplikasikan bagi situasi penjagaan kanak-kanak jika seorang wanita dan seorang lelaki sama-sama mengambil berat tentang untuk mempunyai penjaga anak dan jika mereka menilai beban adalah sama dengan menghabiskan masa dengan anak-anak (mereka sebenarnya boleh menilai ini positif berbanding dengan negatif sebagai beban, selagi ia tidak begitu positif bahawa menjaga anak seorang diri menjadi lebih baik untuk mempunyai pihak yang satu lagi untuk melakukannya).
Kita andaikan, bahawa terdapat ganjaran (payoff) yang berbeza untuk wanita dan lelaki. Perbezaan ganjaran mungkin disebabkan perbezaan dalam nilai yang diletakkan ke atas mempunyai penjaga anak-anak (wanita lebih mengambil berat), atau dalam beban yang berkaitan dengan menjaga anak-anak (wanita merasa kurang beban), atau kedua-duanya. Ini menukar ganjaran untuk wanita, tetapi tidak untuk lelaki. Sekiranya wanita menilai/menanggap mempunyai penjaga anak-anak dengan jumlah X, lebih daripada lelaki (dan kecewa dengan jumlah yang sama lebih jika tiada penjaga anak-anak,), kemudian matriks ganjaran akan kelihatan seperti ini:

Ia masih permainan ayam kerana setiap pemain memilih pilihan lain dari pemain yang lain, jika wanita/lelaki mengetahui pilihan pemain yang lain, dan double care adalah lebih baik berbanding daripada tiada penjaga untuk kedua-dua pemain.
Tetapi tidak terdapat perbezaan dalam intensiti dorongan/keinginan untuk mengambil penjaga apabila pihak yang satu lagi tidak, kerana perbezaan lelaki kekal pada 1, manakala bagi wanita ia meningkat dari 1 ke 1 +2X
Lelaki:            2+P=3                                     1+P=0
                        P=1                                         P= -1
Wanita:          2+X+P=3+X                           -X+P=1+X
P=1                                         P=1+2X
Dari segi kebarangkalian kita boleh menyimpulkan bahawa wanita lebih kerap memilih untuk menjaga (dimana wanita lebih banyak mengalah berbanding dengan lelaki yang tidak menjaga jika pihak yang lain (wanita) juga ternyata tidak peduli/menjaga); dengan mengetahui itu, dan kurang untuk mengalah jika tekaan mereka salah, lelaki akan lebih kerap memilih untuk tidak mengambil berat/menjaga. Oleh itu, hasil/outcome wanita menjaga dan lelaki tidak mengambil berat/menjaga adalah paling mungkin/most likely.

Jika Y adalah terlalu/sangat kecil, ini meninggalkan kita dalam keadaan/situasi yang sama seperti sebelum-kecuali keinginan wanita untuk menjaga apabila lelaki tidak menjaga meningkat (dari 1 +2 x ke 1 +2 x + y), dan keinginan wanita untuk tidak mengambil berat/menjaga apabila lelaki mengambil berat/menjaga (dari 1 ke 1-y).
Wanita Menjaga, Lelaki X Menjaga:          -X+P=1+X+Y
                                                                        P=1+2X+Y
Wanita-X Menjaga, Lelaki Menjaga:         2+X+Y+P=3+X
                                                                        P=1-Y

Daripada hasil kebarangkalian menunjukkan wanita lebih memilih untuk menjaga dan lelaki tidak menjaga. Jika sekiranya nilai Y adalah besar (Y>1), ia menyebabkan wanita lebih memilih untuk menjaga kepada tidak menjaga walaupun apabila lelaki juga memilih untuk menjaga. Dalam kes struktur ganjaran ia tidak lagi permainan ayam; wanita sentiasa memilih untuk menjaga, lelaki memilih untuk tidak menjaga, dan keadaan itu benar-benar ditentukan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...