Ibn
‘Asyur mentakrifkannya Maqasid Al- Shariah sebagai pengertian dan rahsia yang
dapat difahami daripada syariat Islam dalam keseluruhan atau sebahagian besar
proses pensyariatan[1]
(Mohamad Zaidi, 2014). Manakala Alal al-Fasi mendefinisikan Maqaṣid al-Shariah
dengan maksud objektif yang datang dari syariah, dan rahsia-rahsia yang
diletakkan oleh Pembuat syariah bagi setiap hukum hakamnya[2] (Mohamad
Zaidi, 2014). Raissouni pula merumuskan kedua-dua definisi tersebut sebagai
objektif yang ditentukan oleh syariat supaya dicapai bagi kepentingan manusia[3] (Mohamad
Zaidi, 2014).
Syariat
Islam dibina bagi tujuan menjamin kepentingan manusia untuk dunia dan akhirat.
Menurut Ibn Qayyim Syariat keseluruhannya bersifat adil, memberi rahmat kepada
semua manusia, membawa masalahah kepada semua serta mempunyai hikmat yang
menyeluruh[4]. Izzuddin
Ibn Abi Sallam menegaskan bahawa kekuasaan (al-wilāyah), kehakiman (al-Qada’),
undang-undang keterangan (al-Shahadat) disyariatkan untuk menarik kebaikan dan
menolak keburukan[5].
Tindak
tanduk seseorang pemerintah terhadap rakyatnya hendaklah didasarkan kepada maṣlaḥah[6]. Kaedah-kaedah
lain yang menjadi asas pertimbangan membuat polisi atas nama Siyāsah Syariyyah
turut menekankan keperluan pengambil kiraan maṣlaḥah. Menurut Bharudin Che Pa et al (2010)
perkataan Siyāsah Syar‘iyyah berasal
dari dua perkataan bahasa Arab iaitu al-Siyasah dan al-Syar’iyyah.
Mengikut Kamus Arab, perkataan Siyasah adalah kata terbitan (masdar)
daripada kata dasar sasa – yasusu - siyasatan. Apabila disebut sasa
alamr, siyasatan ia bermaksud mentadbir dan mengendalikan sesuatu urusan,
pekerjaan dan sebagainya dengan baik.
Siyasah juga didefinisikan
sebagai arahan dan larangan serta tugas mendidik yang menjadi sebahagian dari
usaha mentadbir dan juga bermaksud melakukan sesuatu tindakan yang menguntungkan
atau mendatangkan kebaikan dengan cara memimpin, merancang, mengurus,
mentadbir, mengendalikan urusan, menjaga keperluan, membantu dan sebagainya. Oleh
itu Siyasah adalah satu istilah yang
sangat berkaitan dengan urusan kerajaan dan rakyat, iaitu bagaimana pihak
kerajaan mengendalikan hal-ehwal kenegaraan yang memberi kebaikan dan
keuntungan kepada rakyat dan masyarakat.
Manakala Syar‘iyyah pula adalah perkataan yang diambil dari lafaz syara‘. Ia sebagai menjelaskan atau
membuktikan mengenai sesuatu yang disandarkan kepada syara‘dan menerimanya
sebagai sesuatu yang sah. Secara literalnya, perkataan syar‘iyyah memberi
maksud tentang sesuatu yang sah di sisi syarak dimana dari segi bahasanya ia
bermaksud jalan yang lurus dan tempat laluan air. Perkataan syariah bermaksud
sesuatu hukum yang dinisbahkan kepada hukum syarak sebagai syariah yang wajib
dilaksanakan dalam pentadbiran negara, di mana pemimpin yang tidak melaksanakan
hukum-hukum Allah sebagai syariah akan menerima balasan buruk di akhirat kelak.(Bharudin Che Pa et al, 2010).
Fuqaha’ Islam mengungkapkan maksud siyasah al-shar`iyyah sebagai: “keluasan bagi wulat al-amr (pemerintah) untuk melaksanakan sesuatu
(urusan pentadbiran) bagi meraih maslahah yang tidak menyalahi usul agama walaupun tiada dalil khusus
tentangnya.” Siyasah Islam menggarap matlamat untuk mempertahan masalih al-`ibad, mencapai maqasid al-shari`ah dan masalih al-mursalah
(Ahmad Nabil, 2009).
Menurut pandangan ulamak definisi Siyasah Syar‘iyyah secara istilahnya
boleh diklasifikasikan kepada dua aspek utama iaitu 1) Siyasah Syar‘iyyah merupakan kaedah pentadbiran dan pemerintahan negara
menurut perspektif Islam dan 2) Siyasah
Syar‘iyyah sebagai kaedah penentuan hukum di bawah bidang kuasa kerajaan
Islam.
Syeikh
Abd al-Rahman Taj pula mendefinisikan Siyasah Syariyyah sebagai hukum-hukum
atau peraturan yang mengatur perjalanan pentadbiran negara dan rakyat, di mana
ianya hendaklah bertepatan dengan syariah, selaras dengan usul-usul kulliyah,
seterusnya dapat mencapai objektif kemasyarakatan, walaupun hukum-hukum itu
tidak disebut secara langsung oleh nas-nas al-Qur’an dan al-Sunnah[7](Mohamad
Zaidi, 2014).
Ibn Aqil menyatakan Siyasah syariyyah
ialah suatu
tindakan oleh pemimpin yang boleh menyelamatkan orang ramai dan menghindarkan
mereka dari kehancuran, walaupun tindakan tersebut tidak dilakukan oleh
Rasulullah S.A.W.
manakala Ibn Nujaim menyatakab Siyasah Syar‘iyyah ialah satu tindakan sesuatu dari
pihak pemerintah berdasarkan kemaslahatan yang dilihatnya sekalipun tidak ada
dalil secara langsung dan terperinci ke atas perbuatan itu. Ibn Abidin pula mendefinasikan Siyasah
seperti mengelokkan keadaan orang ramai
dengan membimbing dan memimpin mereka ke jalan yang selamat di dunia dan
akhirat. Al-Bujairimi berpendapat Siyasah
ialah mengelokkan urusan rakyat dan mentadbir urusan mereka dan Al-Nasafi pula berpendapat Siyasah
ialah mengendalikan urusan rakyat kepada kebaikan secara lemah lembut atau
kekerasan (Bharudin
Che Pa, Siti Arni Basir, 2010)
Abd
al-Wahab Khallaf menjelaskan bahawa Siyasah Syariyyah ialah
menjalankan pentadbiran awam sebuah negara Islam berdasarkan sesuatu yang
menjamin kebaikan dan mengelakkan keburukan dimana ia tidak terkeluar dari
batas-batas syariat dan dasar-dasar umumnya walaupun perkara itu tidak menepati
pendapat para imam mazhab[8]
(Mohamad Zaidi, 2014).
Di dalam pengajian Ilmu Fiqh, para fuqaha’ mentakrifkan al-Syariah sebagai hukum-hakam yang diwahyukan
oleh Allah kepada para Nabi untuk dibawakan kepada sekalian hambaNya. Dinamakan
hukum-hukum tersebut syariah kerana ia suatu ajaran yang lurus dan disamakan
kedudukannya seperti tempat aliran air kerana Syariah Islam menghidupkan jiwa dan
akal manusia sebagimana air menghidupkan tubuh badan.
……………………………………………………………………….
Rujukan
Bharudin Che Pa, Siti Arni Basir, S. M. (2010).
PERLAKSANAAN SIYĀSAH SYAR‘IYYAH DALAM PENTADBIRAN DI MALAYSIA Oleh: Jurnal
Al-Tamaddun, 5, 57–72.
[1] Muhammad al-Ṭāhir Ibn cĀshūr, Al-Syeikh Muhammad Al-Ṭāhir
Ibn āshur Wa Kitābuhu Maqāṣid Al-Sharīah Al-Islāmiyyah (t.t: al-Basa'ir,
1998).
[2] Alal al-Fāsi, Maqāṣid Al-Sharīcah Al-Islāmiyyah Wa Makarimuha (Rabat: Matabi' al-Risalah,
1966), h.3.
[3] Ahmad Raissouni, Nazariyat
Al-Maqasid Inda Al-Imam Al-Syatibi (Virginia: The International Institute
of Islamic Thought, 1995), h.19.
[4] Ibn Qayyim al-Jawziyyah, 'Cilām
Al-Muwaqqicīn Can Rab Al-Cālamīn, 4 vols., vol. 3 (Bayrut: Dar al-Kutub al-ilmiyyah),
h.11.
[5] Yusuf Ahmad Muhamad al-Badawiy,
Maqasid Al-Syaricah Cinda Ibn Taimiyyah (Jordan: Dar al-Nafais, 2000),
h.551.
[6] Jalaluddin al-Sayuti, Al- Ashbah
Wa Al- Naza'ir (Bayrut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1998).
[7] Abd al-Rahmān Tāj, Al-Siyāsah
Al-Syar‘Iyyah Wa Al-Fiqh Al-Islāmī (Kaherah: al-Azhār, 1415H).
[8] Abd al- Wahab Khallaf, Al-Siyasah
Al-Syar'iyyah Fi Al-Shu'un Al-Dusturiyyah Wa Al-Kharijiyyah Wa Al-Maliyyah (Dar
al-Qalam: Kuwait, 1988).
No comments:
Post a Comment