Tuesday 12 May 2015

Hablum Minaallah Hablum minannas



Hablum minaAllah bermaksud hubungan manusia dengan Allah S.W.T yang dizahirkan melalui kepercayaan dan pelaksanaan ibadat yang ditetapkan oleh Allah S.W.T. Sebagaimana yang diajar oleh RasulNya Nabi Muhammad S.A.W, dan melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan segala laranganNya. Hablum minaAllah melibatkan hubungan antara hamba dengan penciptanya atau dikenali sebagai pelaksanaan segala ibadat khusus yang diwajibkan oleh Allah S.W.T kepada umatNya.
Hablum minannas bermaksud hubungan manusia sesama manusia yang berlandaskan aturan dan hak yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T sebagai pencipta kerana hanya Allah sahaja yang tahu apa yang terbaik bagi manusia. Hubungan sesama manusia dibina di atas dasar ketakwaan, belas kasihan sesama makhluk dan hormat menghormati tanpa mengira agama, bangsa, keturunan, pangkat, kedudukan dan sempadan geografi.
Konsep perburuhan dalam islam
Buruh merupakan salah satu daripada komponen faktor pengeluaran penting dalam ekonomi. Dalam perspektif Islam, buruh tidak dianggap sebagai mesin semata-mata, malah Islam amat mementingkan kebajikan buruh. Perburuhan Islam adalah selaras dengan kehendak Islam sebagaimana agama sejagat yang mementingkan kedamaian umatnya. Allah S.W.T melantik khalifah di atas muka bumi ini iaitu nabi-nabi yang terdahulu dengan tujuan untuk mentadbir serta memakmurkan bumi. Islam mementingkan kesamarataan dan melarang sama sekali penindasan terhadap kaum yang lemah bagi mengelakkan amalan “yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin”.
Dalam agama islam, kebajikan buruh diukur dengan sejauh mana kemampuan dan kejujurannya dalam melaksanakan kerjaya serta kemampuan hasil kerja yang dilakukan. Rasulullah S.A.W juga mengajar kita agar berlaku jujur dan adil dalam segala hal. Contohnya dalam transaksi perdagangan, manusia haruslah berlaku jujur dan adil agar tidak membuat pelanggannya berasa tertindas dan kecewa.
Ekonomi Islam
Ekonomi Islam merupakan ilmu yang mempelajari perilaku ekonomi manusia yang perilakunya yang diatur berdasarkan aturan agama Islam dan didasari dengan tauhid sebagaimana dirangkum dalam rukun iman dan rukun Islam. Berkerja dalam Islam adalah merupakan suatu ibadah, dimana ia juga merupakan suatu kewajipan kerana Allah SW.T memerintahnya, sepertimana dalam surah At Taubah ayat 105.
Konteks perburuhan dalam Islam, haruslah dilihat kepada ajaran Islam itu sendiri. Seperti yang kita ketahui, ajaran Islam tidak dapat dipisahkan dengan rukun Islam, dimana salah satu daripada rukun Islam tersebut ialah solat lima waktu sehari semalam. Ikatan melalui solat lima waktu ini sesungguhnya dapat menjadikan seseorang pekerja itu jujur, amanah, serta bertanggungjawab dalam menjalankan tugasan harian.
Apabila hubungan manusia dengan Allah s.w.t adalah baik seperti melaksanakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya (Amar makruf nahi munkar) maka secara automatik hubungan manusia sesama manusia adalah juga baik. Seperti yang kita ketahui Allah S.W.T melarang keras umatNya melakukan perkara yang negatif seperti pecah amanah, menipu, rasuah dan sebagainya kerana amalan tersebut akan memudaratkan dan menindas sesetengah pihak. Oleh itu, kita haruslah berpegang teguh dan mempratikkan amalan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian.
Amalan hidup yang berpandukan al-Quran dan Sunnah dapat melahirkan manusia yang berakhlak mulia. Apabila agama menjadi teras dan panduan hidup manusia, maka dengan mudah dapat melahirkan manusia yang baik dan berkualiti dalam sesebuah organisasi serta dapat mewujudkan kerjasama yang erat dalam kalangan pekerja. Pimpinan organisasi yang berlandaskan agama, dapat mewujudkan buruh yang berdisiplin dan jujur, sekaligus dapat meningkatkan produktiviti syarikat tersebut.

Rujukan
1.    Jomo K.S (1992). Islamic Economic Alternatives “Critical Perspectives and New          Directions”. Malaysia: Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia
2.    Irfan ul Haq (1996). Economic Doctrines of Islam: A study in the Doctrines of Islam   and their Implications for Poverty, Employment and Economic Growth. USA:      International Institute of Islamic Thought Herndon, Virginia
3.    N.Mustapha Hj.N.Hassan, Sh.Mohd Saifuddeen Sh.Mohd Salleh & Hamiza Ibrahim      (1999). Globalisasi: Peranan Ekonomi dan Kewangan Islam. Ampang: Institut    Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...